Proč musel Ježíš umřít?
V Novém zákoně se dají nalézt indicie pro zodpovězení této otázky.
Ježíš obvinil krátce před svým ukřižováním náboženské předáky, že jejich předchůdci zabíjeli proroky, protože mrtvý prorok už po nikom nic nechce a lze mu postavit pomník (Mt 23:29-37 ), zároveň předpověděl, že tak, jako proroci, i on bude zavražděn (Mk 12:1-9). Po jeho smrti to takto řekl i Štěpán (Sk 7:52), než ho ukamenovali. Proroci byli zavražděni, zavražděn byl i Boží Syn. To je znamení, že něco starého končí a něco nového začíná („vinici dá jiným“).
Ježíšova smrt nám také ukazuje, že Boží Syn opravdu přišel na svět jako člověk – byl smrtelný stejně jako my.
Ale základní pohled je dle mého názoru význam slova spasitel či vykupitel – řecky sóter.
Jak bylo řečeno v minulém blogu, spravedlivé je pykat za své činy – za dluhy se chodilo do otroctví. Ale existovala i milost. To když vstoupil do děje sóter – hlava rodu, bohatší příbuzný. Od sótera se čekalo, že dluhy zaplatí a dlužníka tím vykoupí z otroctví nebo z vězení. Zde není podstatné, komu sóter zaplatí, ale ten fakt, že za někoho zaplatil – za někoho, kdo by to sám nezvládl. Takže stejně to funguje i na to, co jsme udělali špatně, nebo naopak, když jsme neudělali, co jsme udělat měli: milost máme zadarmo, protože pokutu zaplatil někdo jiný, sóter. A proto nad námi karma nemá moc. A je také zbytečné dávat dál v chrámech oběti bohům nebo dělat usmiřovací rituály: pokuta je zaplacena jednou provždy. Jsme vykoupeni.
Proto Ježíšovou smrtí končí náboženství: je zbytečné si bohy usmiřovat nebo je uplácet nebo něco dělat kvůli odměně. Pravý Bůh nám dává milost dopředu zadarmo. Karma nad námi nemá moc. Již je zaplaceno.
Ale jak můžeme dokázat, že něčí smrtí byla za nás zaplacena pokuta? Zde se musím zmínit o jednom faktu: apoštolové svou misii mezi Židy a pohany postavili na zprávě o zmrtvýchvstání. Nejde o pozdější legendu, protože se to objevuje v nejstarších křesťanských pramenech asi od roku 50 (1Te 1:9-10) – ještě dříve, než vyprávění o Ježíšově životě. A s touto zvěstí se musíme vyrovnat, ať už si o zmrtvýchvstání myslíme cokoliv.